آمار بازدید کنندگان

مقدمه:‌

 

        در جوامع مختلف با هدف پاسخگویی به نیازهاو مشکلات آحاد جامعه راهکارها و برنامه های متعدد تدوین شده و از روش های مختلف برای رسیدن به هدف مذکور بهره گرفته می شود، که با گذشت زمان این برنامه ها و روش ها متنوع و پیشرفته تر شده است . جامعه مانیز از این قاعده مثتثنی نبوده و نخواهد بود.

       بررسی ها نشان می دهد که در  گذشته  ارائه خدمات به مردم فقط از طریق مراجعه افراد به مراکز و مؤسسات میسر بوده که این شرایط موجب تاخیر و یا کندی در ارائه و دریافت خدمات   می شده است. اما امروزه سازمان بهزیستی با بهره گیری از تکنولوژی و با هدف تسهیل در معرفی و ارایه خدمات به گروههای هدف و در دسترس قرار دادن امکانات و خدمات به آنها در پی آن است تا در کوتاه ترین زمان و به بهترین شکل خدمات خود را به مردم و گروههای هدف سازمان معرفی و ارایه نماید و مداخلات خود را از مرکز محوری به جامعه محوری تغییر داده و از نظام خدمات اجتماعی پویا استفاده کند . این ضرورت از آنجا ناشی می شود که مسایل و آسیبهای اجتماعی رشد روزافزونی درجامعه داشته ، بطوری که مراکز و فعالیتهای موجود پاسخگوی نیازها نبوده اند.

        در همین راستا دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی از سال 1383 اقدام به راه اندازی خط تلفن  اورژانس اجتماعی با شماره سه رقمی بسیار آسان که فراگیری آنها برای همه مردم به آسانی میسر است ( خط 123 یا خط یک ، دو ، سه) نموده است . که در ابتدا با موضوع انجام مداخلات برای موارد کودک آزاری آغاز به کار کرد.  در سالهای اخیر باتوجه به حمایت های خاص سازمان بهزیستی و امکانات و تجهیزات فراهم شده تمامی مراکز استانهای کشور(30 استان) تحت پوشش این خط قرار دارند و این فعالیت از حوزه خاص کودک آزاری فراتر رفته و سایر گروههای در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی را نیز شامل می شود. ضمن اینکه سایر گروههای هدف بهزیستی که در شرایط اورژانسی باشد را نیز در بر خواهد گرفت.

 

ضرورت اجرا:

 

          با عنایت به اهمیتی که نظام جمهوری اسلامی ایران برای کنترل وکاهش آسیب های اجتماعی و جرایم قایل است  وبا توجه به وظایف سازمان بهزیستی کشور در خصوص لزوم حمایت از افراد در معرض آسیب اجتماعی از قبیل: کودک آزاری، همسر آزاری،  دختران فراری ، کودکان خیابانی،  خانواده های در معرض طلاق، خودکشی و....ضرورت راه اندازی خط سه رقمی تلفن اورژانس اجتماعی  به منظور دستیابی آسان و سریع برای افراد گروه های هدف آشکار گردید. لذا دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بر آن شد تا با حمایت و تعامل با وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات، نیروی انتظامی کشور، وزارت کشور ، قوه قضاییه و دیگر ارگانهای مربوطه ، نسبت به راه اندازی خط تلفن اورژانس اجتماعی اقدام نماید تا بتواند قدمی موثر در جهت توانمندسازی اقشار در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی بردارد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سازمان بهزیستی کشور است و نشر آن با ذکر منبع بلامانع است