آمار بازدید کنندگان

در جوامع مختلف با هدف پاسخگویی به نیازهاو مشکلات آحاد جامعه راهکارها و برنامه های متعدد تدوین شده و از روش های مختلف برای رسیدن به هدف مذکور بهره گرفته می شود، که با گذشت زمان این برنامه ها و روش ها متنوع و پیشرفته تر شده است . جامعه مانیز از این قاعده مثتثنی نبوده و نخواهد بود.

       بررسی ها نشان می دهد که در  گذشته  ارائه خدمات به مردم فقط از طریق مراجعه افراد به مراکز و مؤسسات میسر بوده که این شرایط موجب تاخیر و یا کندی در ارائه و دریافت خدمات   می شده است. اما امروزه سازمان بهزیستی با بهره گیری از تکنولوژی و با هدف تسهیل در معرفی و ارایه خدمات به گروههای هدف و در دسترس قرار دادن امکانات و خدمات به آنها در پی آن است تا در کوتاه ترین زمان و به بهترین شکل خدمات خود را به مردم و گروههای هدف سازمان معرفی و ارایه نماید و مداخلات خود را از مرکز محوری به جامعه محوری تغییر داده و از نظام خدمات اجتماعی پویا استفاده کند . این ضرورت از آنجا ناشی می شود که مسایل و آسیبهای اجتماعی رشد روزافزونی درجامعه داشته ، بطوری که مراکز و فعالیتهای موجود پاسخگوی نیازها نبوده اند.

-            در همین راستا دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی از سال 1383 اقدام به راه اندازی خط تلفن  اورژانس اجتماعی با شماره سه رقمی بسیار آسان که فراگیری آنها برای همه مردم به آسانی میسر است ( خط 123 یا خط یک ، دو ، سه) نموده است . که در ابتدا با موضوع انجام مداخلات برای موارد کودک آزاری آغاز به کار کرد.  در سالهای اخیر باتوجه به حمایت های خاص سازمان بهزیستی و امکانات و تجهیزات فراهم شده تمامی مراکز استانهای کشور(30 استان) تحت پوشش این خط قرار دارند و این فعالیت از حوزه خاص کودک آزاری فراتر رفته و سایر گروههای در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی از جمله : کودکان آزار دیده -  همسران آزار دیده -  سالمند آزاری – معلول  آزاری – سایر خشونت های خانگی - افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند -  کودکان خیابانی و کار  - دختران و پسران فراری از منزل – زنان و دختران آسیب دیده اجتماعی – دختران در معرض آسیب های اجتماعی در بر می گیرد. این خط در حال حاضر در سراسر کشور ( 147 خط در 139 شهرستان ) فعال می باشد.

   1 نفر مددکار اجتماعی و 1 نفر روان شناس با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر در 2 شیفت صبح وعصر آماده پاسخ گویی به تماس ها می باشند. در استان تهران این تیم 2 نفره در 3 شیفت صبح ، عصر و شب مشغول به خدمت هستند.

   ارائه خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی و روان شناسی خط 123، از طریق مداخلات تخصصی تلفنی و ارائه راهنمایی های لازم به تماس گیردگان و همچنین ارجاع افراد به مراکز ذیصلاح با توجه به نوع مشکل مطرح شده می باشد. درمواقع لزوم و بسته به نوع مشکل کارشناس این خط با هماهنگی مسوول مرکز مداخله در بحران های اجتماعی ، مورد را به تیم خدمات سیار اورژانس اجتماعی اطلاع داد و تیم با خودروهای مخصوص این فعالیت جهت بررسی مشکل و ارائه خدمات لازم به محل اعزام می گردند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سازمان بهزیستی کشور است و نشر آن با ذکر منبع بلامانع است